Familier med
kræftramte børn

OM FMKB

Hvert år får ca. 160 børn under 14 år i Danmark konstateret kræft. Det betyder store omvæltninger for de familier, der rammes.

Der er ikke altid overskud og mulighed for at gøre de ting, familier normalt gør, for eksempel gå en tur i biografen, i Zoo, eller tage ud at rejse.

Familierne er isolerede fra omverdenen i lange perioder på grund af de syge børns meget svækkede immunforsvar. Alle disse familier har brug for, bare en gang imellem at gøre og lave ting, der er en selvfølge for mange andre børn og familier.

Derfor forsøger vi at hjælpe de mange, der har brug for nogle lyspunkter, rådgivning og støtte i en opslidende tid hvor lykken ikke tilsmiler dem.

Hvem er vi?

Foreningen Familier med kræftramte børn (FMKB) er en selvstændig, landsdækkende forening, der formidler personlig kontakt og støtte til familier med kræftramte børn og udbreder kendskabet til de vilkår, som børn og unge med kræft og deres familier lever under.

Organisationen blev etableret i 1983 og har i dag over  600 familie-medlemskaber, der hver især repræsenterer én familie, der har eller har haft et kræftramt barn. Heriblandt også et antal støttemedlemmer (personer med relation til en familie med et kræftramt barn). I alt svarer disse medlemskaber til  ca. 2.500 personer.

Foreningen ledes af en frivillig bestyrelse, som alle har eller har haft et kræftramt barn.

Foreningens bestyrelse vælges af medlemmerne på en årlig ordinær generalforsamling.

Du kan støtte vores arbejde aktivt – også selvom du blot ønsker at være passivt medlem.

Sådan arbejder vi

Foreningen Familier med kræftramte børn (FMKB) arrangerer aktiviteter og oplevelser for børnekræftramte familier, hvor også bedsteforældre, plejepersonale og andre, der er i tæt berøring med familierne, ved udvalgte arrangementer, kan deltage.

Foreningen Familier med kræftramte børn (FMKB) tilbyder psykologhjælp og socialrådgiverbistand.

For børn og unge, som efter kort eller længere tid efter endt behandling, ønsker sparring og netværk med ligesindede, kan deltage i foreningens Can-Teen eller ’Senvirkninger’ netværk – i daglig tale kaldt Unge-Netværket. FMKB’s mentorer arrangerer camps, aktivitetsdage, online events m.v. Tilbuddet er gratis og henvender sig til børn og unge i aldersgruppen 14-22 år, der har eller har haft kræft.

Vi bestræber os på at alle oplevelser er sponsoreret gennem venskaber, private- og erhvervsdonationer. Derfor har foreningen skabt et gennemskueligt venskabsprogram, ligesom der er fundraisere, der er i kontakt med virksomheder og fonde.

Bestyrelsen er FMKB’s politiske talerør, som deltager i offentlig debat, der kan have indflydelse på samfundsmæssige forhold, der kan have indflydelse på en børnekræftramt families hverdag.

Øvrige tilbud og arbejdsområder er beskrevet her på fmkb.dk.

tanja web 2021

jv@fmkb.dk

cka web

Charlotte Kastbjerg

Event manager, Adm. & Komm.
cka@fmkb.dk

Lasse ΜeΙdgaard